Autor: Dr Biljana Savić

Da se ušuškamo!

biljana

Dr Biljana Savić

Dr Biljana Savić je ljekar internista. Vlasnica je ordinacije "Balans" u Nikšiću. Piše blog za "Život", nedjeljni dodatak "Vijesti", već nekoliko godina. U svojim tekstovima donosi zanimljive "zdrave" recepte sa sezonskim namirnicama. Obrađuje teme iz oblasti nutricionizma. Na zanimljiv i lagan način savjetuje čitaoce o pravilnoj ishrani, kao i kako da iskoriste prirodu na najbolji mogući način.

Ovih dana je hladno i kišno i tijelo traži da se ušuška i spolja i iznutra.

Odeća, obuća – to se nekako podrazumijeva. Što  se  unutrašnjeg utopljavanja tiče – obratite pažnju na signale koje vam tijelo šalje, a vjerujte mi, uvijek ih šalje na neki način. 

Ovo je prelazni period – iz viših temperatura u niže, kada organizam reaguje tako što nam traži jaču hranu, jer mu je potrebno bolje grejanje. O ovome smo već govorili. Novi hladni nikšićki  talas me  opet podseća i sama dolazim u tu situaciju. 

Nedavno sam ćaskala sa koleginicom Svetlanom na ovu i slične teme. Iz različitih uglova, ali po istom zadatku, došle smo do bliskih zaključaka i postigle sporazum. I to ne samo u slučaju zahlađenja. 

Periodično nam dolaze dijete – režimi ishrane, planetarno  popularni, univerzalni, svemogući, kojima se prikloni za kraće ili  duže vreme veliki broj “navijača“. To bude neko vrijeme, a onda se  pojavi nova najbolja dijeta i idemo dalje.

Složile smo se da je za većinu ljudi dovoljno da se hrani uobičajeno  uravnoteženo, pa da se postigne dobar efekat. Manjem broju  je potrebno nešto „posebno“, zavisno od stanja organizma. Ne postoji  univerzalni recept, već je preporučljiv individualni pristup. Veliki  je manevarski prostor u zoni uobičajenog. Česta  odricanja od nekih vrsta hrane vode u stres koji je jednako škodljiv kao i neka loša hrana. 

Ne volim za hranu da govorim da je loša, nezdrava ili  da koristim slične atribute. Ipak, ima nekih takozvanih namirnica koje bi trebalo da izbjegavamo u sirokom luku. To su mnogi konditorski proizvodi, grickalice tipa čipseva i flipseva, hrana i sokovi koji imaju čudnu boju, vještački ukus, previše soli, šećera i svega ostalog što nam nije potrebno. Ustvari je poželjno da je ne uzmemo. Zatim, mnogi  suhomesnati proizvodi, margarini i ostali proizvodi sa hidrogenizovanim  masnoćama, a dosta ih je (da li čitate deklaracije?).

S druge strane, neke vrste hrane su neopravdano stavljene na crnu listu. Hleb (mislim na pravi integralni), mlečni proizvodi, voće, žitarice, mahunarke, krompir  - navodno zbog masnoća,  ugljenih hidrata  i ko zna još čega. Ne slažem se (ukoliko ne postoji jasan medicinski  razlog). A vitamini, minerali, oligoelementi, fitonutrijenti kojih ima  baš u ovim namirnicama? Ishrana treba da je raznovrsna, prilagođena  zdravstvenom stanju, potrebama organizma, ali i afinitetima. 

Ima i hrane koja nije baš prvi izbor, ali to ne znači da treba cijeli život da je želimo i patimo za njom. Povremeni gastro izleti su prihvatljivi, čak i poželjni. Tako izbegavamo stres zbog toga što smo  jako željni nečega, a uzivanje u hrani može da bude itekako pozitivno  osećanje.

Tako, ako vam ovih dana dođe da uzmete neku „jaču“ hranu,  udovoljite sebi. Vodite računa o njenom kvalitetu i količini.

I bez obzira na godišnje doba i vremenske prilike, ne zaboravite da se  obučete prikladno i prošetate. Koliko ko može i koliko mu odgovara.
 

Vaš komentar