Autor: Dr Biljana Savić

PROLJEĆE!

biljana

Dr Biljana Savić

Dr Biljana Savić je ljekar internista. Vlasnica je ordinacije "Balans" u Nikšiću. Piše blog za "Život", nedjeljni dodatak "Vijesti", već nekoliko godina. U svojim tekstovima donosi zanimljive "zdrave" recepte sa sezonskim namirnicama. Obrađuje teme iz oblasti nutricionizma. Na zanimljiv i lagan način savjetuje čitaoce o pravilnoj ishrani, kao i kako da iskoriste prirodu na najbolji mogući način.

Opšti je utisak da je ova zima bila blaga i ličila na proleće, ali ono je i zvanično počelo - atmosferski i kalendarski.

Uglavnom mu se radujemo, uz malu zadršku. Pored lepog vremena, mlade nove trave, biljaka u cvatu, tu je i nezgodacija sa suncem koje intenzivnije greje i zna da „ošamuti“. Tu su alergije koje „bujaju“ zajedno sa prolećem. Oni koji se leče zbog hroničnih bolesti, vrlo su osetljivi na česte i uobičajene atmosferske turbulencije. Ovih neuobičajeno toplih dana se dešava prava eksplozija bakterijskih i virusnih infekcija disajnih puteva.

Da bismo spremni dočekali ovakve redovno-vanredne situacije, dobro je da organizam snabdemo kvalitetnom hranom koja će da deluje preventivno i da nam pomogne u odbrani i zaštiti, da podrži imuni sistem. S druge strane, za ovo doba godine je karakteristična situacija da nam je zimski repertoar namirnica pomalo dosadio (a ako ćemo pravo, nekako i nije više odgovarajući), a nove još nisu stigle. Ako i jesu, to su one iz plastenika, kojima se verovatno pomoglo različitim preparatima da sazriju i izgledaju kao naslikane. Tako da ako se i odlučimo da uzmemo po neku, to treba da bude oprezno, u umerenim količinama.

Ne želimo da šokiramo organizam. Treba biti velemajstor i snaći se u tom međuprostoru. Iskoristiti zimske namirnice i prirediti ih u prolećnom izdanju. Za doručak ili užinu lepo će da ide šejk od banane, bobičavog voća iz zamrzivača koje ste skupili prošlog leta i jeseni (borovnica, malina, kupina, ribizla, višnja itd.) sa nekoliko listova mlade zelene salate. Dodajte med i cimet – eto vrhunskog obroka. Za ručak ne zaboravite supu, jer supe su pravi eliksiri. Luk, mrkva i celer su tu kao standarna podloga. Tikvica, brokoli, karfiol, blitva, spanać, raštan, kelj - spisku nema kraja. Glavno prolećno jelo u odnosu na zimsko treba da bude light varijanta.

Sa manje termičke obrade i teških začina. Da odiše lakoćom, svežinom i bojama kao i samo gidišnje doba. Salate su dobrodošle kako za ručak, tako i za večeru.

Izrendate kupus, mrkvu, cveklu, jabuku i dodate rotkvice ili mladi luk kao vesnike proleća. Ako vam standardna kombinacija maslinovo ulje - jabukovo sirće (ili sok limuna) ne odgovara, onda dodajte u salatu malo jogurta. Iseckajte koji orah, badem ili lešnik. Dodajte semenke susama, lana, suncokreta i bundeve. To je već ozbiljan obrok. Uvedite nove mlade namirnice postepeno i polako. Tako ćete da iskoristite njihove dobre strane, a da izbegnete neželjena dejstva koja bi mogla da se jave od prekomernog i preranog unosa. Kad kažem proleće, jedna od prvih asocijacija mi je i detoksikacija. Da razmislimo o tome do narednog čitanja.

Prolećni pozdrav!

Vaš komentar