Autor: Dr Biljana Savić

Sve blagodeti crne riže

biljana

Dr Biljana Savić

Dr Biljana Savić je ljekar internista. Vlasnica je ordinacije "Balans" u Nikšiću. Piše blog za "Život", nedjeljni dodatak "Vijesti", već nekoliko godina. U svojim tekstovima donosi zanimljive "zdrave" recepte sa sezonskim namirnicama. Obrađuje teme iz oblasti nutricionizma. Na zanimljiv i lagan način savjetuje čitaoce o pravilnoj ishrani, kao i kako da iskoriste prirodu na najbolji mogući način.

Dobila sam od Andrijane crnu rižu, baš crnu. Možda sam ranije imala neki sporadičan kontakt sa njom, ali  sad sam rešila da studiozno pristupim temi.

“Iako je svaka riža zdrava, crna riža je jos zdravija”. Nije moja rećenica, ali mi se baš dopala.

Za razliku od našeg terena, gde je relativno ” nova”, u Aziji je poznaju nekoliko hiljada godina. Za vreme kineskih careva zvali su je “zabranjena riža”, jer je bila namenjena samo za plemstvo. Uzgajana je u malim količinama, a običan narod nije smeo ni da je uzgaja ni da je jede.

Ima podataka da su je koristili i Indijanci u severnoj Americi i Kanadi i da su je zvali “dobri plod”. Sada se uzgaja i u Italiji, u dolini reke Po.

Poseban miris tokom kuvanja, a zatim i ukus koji je nešto drugačiji (reklo bi se lepši), objašnjavaju zašto su ga nekada davno čuvali samo za sebe oni koji su mislili da su posebni.

I danas se proizvodi ređ0 i u manjim količinama nego smeđa i bela riža.

Mera za obrok je pola solje kuvane rize. Tu se nalazi oko 160 raskosnih kalorija: fitonutrijenti, vlakna, gvozdje, bakar, belancevine, B vitamini.

Kao I riže drugih boja, nema glutena  - važna informacija za one koji ne treba da ga uzimaju.

Od antioksidanasa: antocijanini (koji mu daju tamnu boju), vitamin E.

Vlakna  - odlicna  za rešavanje tegoba smeštenih u digestivni trakt, kao i povišenih masnoća. Vlakna usporavaju  apsorpciju glukoze, što sprečava nagli porast šećera u krvi.

Kada se pojede crna riža, do mozga brzo stižu signali za sitost, pa se tako izbegne unošenje hrane u količinama većim od onih koje su nam dovoljne.

Zahvaljujući svojim sastojcima, doprinosi zdravlju i ljepoti kože.

Priprema se jednostavno. Prvo se opere, a zatim se kuva u malo posoljenoj vodi 45 – 60 minuta. Na jednu šolju pirinča dodaju se se 2 šolje vode. Još je bolje ako se  preko noći potopi, ili makar 1 sat pre kuvanja.
Tokom kuvanja zrna dobijaju divnu tomnoljubičastu boju.

Koristi se u pripremi jela od povrća, kao dodatak uz  ribu. Ali, to je takva aroma da joj sve dobro stoji, pa divno oplemeni supe i salate. Puding od crne riže je takođe odličan.

Čak i ako je za početak primimo u društvo zbog dobrog izgleda, da bismo dekorisali jelo, njena aroma ce da nas očara I usvojicemo za stalno ovaj “kavijar od žitarica”. Sve navedene titule su sasvim dovoljne da dočaraju kvalitete koji su davno otkriveni.

Vaš komentar