Autor: Dr Biljana Savić

U supi je sve!

biljana

Dr Biljana Savić

Dr Biljana Savić je ljekar internista. Vlasnica je ordinacije "Balans" u Nikšiću. Piše blog za "Život", nedjeljni dodatak "Vijesti", već nekoliko godina. U svojim tekstovima donosi zanimljive "zdrave" recepte sa sezonskim namirnicama. Obrađuje teme iz oblasti nutricionizma. Na zanimljiv i lagan način savjetuje čitaoce o pravilnoj ishrani, kao i kako da iskoriste prirodu na najbolji mogući način.

Kad sam bila znatno mlađa, verovatno kao i većina dece i dan - danas, nisam baš volela da jedem supu. A bila je na meniju baš svaki dan, zahvaljujući mojoj i danas vrednoj majci. Imala sam poseban način da proverim koliko mi je sipano u tanjir, odnosno da slučajno (ili namerno) nije više od jedne kutlače. Taj moj odnos prema supi se kroz godine promenio i sada je to jedan potpuno drugi film. Svojoj deci, koja takođe pružaju otpor prema supi pokušavam da dočaram sve njene blagodeti. I ne odustajem.

I među  pacijentima imam takvih “slučajeva”. Ne želim da budem nepravedna  prema jelima u drugim agregatnim stanjima, ali supa  zaista zauzima  posebno mesto. Povrće koje je relativno kratko temički obrađeno i samim tim zadržalo većinu  vitamina i minerala , začini koji  nisu samo parfemi, već u sebi sadrže mnoge korisne sastojke čine supu  riznicom zdravlja.

Moderni život modernih mama i ostalih domaćica često zna da ograniči vreme za pripremu hrane. Zato možemo da čujemo obrazloženje da se za spremanje supe nema vremena. I sama se često trčkam u sličnom “sosu” i tada spremam svoje dvokomponentne supe. One su jednostavne za pripremu i zbog malog broja sastojaka koje je potrebno da upotrebite, ne treba vam puno vremena. Sledi nekoliko primera.

Paradajz supa sa kukuruzom

 0,5l paradajza iz tetrapaka sipati u 1l vode, dodati oko 200g smrznutog kukuruza šećerca; kad proključa malo posoliti, dodati bosiljak,origano, beli luk po želji; Na kraju pripreme  dodati 2 supene kašike maslinovog ulja. 

Supa od graška i krompira

200g graška, 2 krompira iseckana na sitne kocke skuvati u oko 1,5l vode, dodati začine: so, biber, majoran i 1 kafenu kašičicu kurkume. Maslinovo ulje na kraju, naravno.

Supa od mrkve i riže

Tri srednje mrkve iseckati na kolutiće i zajedno sa  pola šolje integralne riže skuvati u oko 1,5l vode, dodati  so, biber, majoran, list peršuna, maslinovo ulje i 1 kafenu kašičicu, kurkume.

Supa od brokolija i karfiola

Karfiol i brokoli kratko prokuvajte i štapnim mikserom usitnite po želji – više ili manje; začini: so, biber, list peršuna i celera, maslinovo ulje, malo listića nane. Prilikom služenja dodajte kašičicu pavlake ili jogurta u tanjir.

Supa od spanaća ili blitve

Na malo ulja se izdinsta luk, dodaju se rendana šargarepa, celer (po želji); nakon nekoliko minuta nalije se voda i kada proključa, ubaci se sitnije iseckan spanać ili blitva i malo integralne testenine ili kukuruza šećerca; kuva se do 5 minuta, začini po želji.

Pojavio se smrznuti bob u prodavnicama.  Još jedna mahunarka vrlo finog ukusa. Vreme pripreme – zaista kratko. Spremite ga sa mrkvom, lukom i eventualno paradajzom – ekstra brza ekstra dobra supa. Naravno, sa začinima i maslinovim uljem.
Ovo je samo ideja u začetku. Želim da vas navedem da kreirate svoje kombinacije. Garantovano će biti zdravije od bilo koje supe u kesici, kockici itd.itd.

Ako ste umorni, ako vam je hladno, ako treba da podržite svoj ili nečiji organizam zbog nekog zdravstvenog problema – tu je supa da popravi dan.

Vaš komentar

  • punkchef
    punkchef 1. april 2015. 21:31

    Pitanje za autorku, da li ikad napravila ili pojela ovako pripremljene supe ? Ne sumnjam u njen profesionalni kredibilitet, ali spajanje paradajz koncentrata ( inače užasno nezdrave namrnice), sa kukuruzom, graška i krompira, kao i stavljanje jogurta u vrelu supu, me je baš dovelo u nedoumicu.

    Odgovori
  • damira 25. mart 2015. 08:29

    Mmmmm supa!

    Odgovori